
Drabina platformowa to specyficzny rodzaj drabiny. Jest wyposażony w stopnie, a na ich szczycie platformę. Takie rozwiązanie umożliwia bezpieczne prowadzenie prac na wysokości. Bardzo często drabiny platformowe są zaopatrzone w kółka umożliwiające ich łatwe przemieszczanie. Nic dziwnego, że ten typ drabiny cieszy się popularnością.
Podobnie jak inne tego typu urządzenia drabiny platformowe należy traktować jak maszyny i regularnie kontrolować ich stan techniczny. Opracowana przez nas etykieta z listą kontrolną, przystosowana do warunków przemysłowych pomaga spełnić to wymaganie.
Kontrola drabiny platformowej
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30.10.2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy z późniejszymi zmianami (Dz. U. 2002, nr 191, poz. 1596, Dz.U. 2003 nr 178 poz. 1745) zawiera definicję maszyny, która obejmuje swoim zakresem również drabiny i nakłada na uch użytkowników obowiązek kontroli wstępnej i okresowej.
W celu wypełnienia tego obowiązku z reguły tworzy się specjalną instrukcję lub listę kontrolną. Po przeglądzie zaś umieszcza się na drabinie etykietę potwierdzającą wykonanie przeglądu zwykle z datą następnej inspekcji. Gdy drabina nie spełnia wymagań należy ją oznaczyć jako urządzenie wyłączone z użytkowania. Można w tym celu posłużyć się programem Lockout Tagout jeśli jest on wdrożony w zakładzie.
Nasza propozycja to połączenie instrukcji, listy kontrolnej i oznaczenia w przypadku braku pozytywnego przeglądu.

Korpus
Korpus etykiety drabiny platformowej jest wykonany z wytrzymałego tworzywa sztucznego. Należy zamocować go do konstrukcji drabiny. Można to zrobić za pomocą trytek, wkrętów, śrub lub przykleić za pomocą dwustronnej taśmy klejącej. Na korpusie należy wypisać nr identyfikacyjny drabiny. Można go również umieścić tam w postaci wydrukowanej etykiety.
Bardziej zaawansowane drukarki umożliwiają wydruk kodów QR. Można wówczas oprócz nr identyfikacyjnego sprzętu w formie jawnej (tekstu) umieścić na korpusie kod QR, który będzie zawierał więcej informacji, np. link do katalogu sieciowego z dokumentacją drabiny.

Na korpusie znajduje się znak zakazu użytkowania. Jest on widoczny, gdy w korpusie nie umieszczone o wkładki. Oznacza on, że drabina nie posiada ważnego dopuszczenia i jest wyłączona z użytkowania.
Wkładka
Wkładka, którą umieszcza się w korpusie jest dwustronna. Na pierwszej stronie umieszczono grafikę przedstawiająca przykładową drabinę platformową, punkty kontrolne, które należy sprawdzić przed użyciem drabiny oraz wskazówki dotyczące bezpiecznego użytkowania urządzenia.

Na drugiej stronie znajduje się miejsce na wpisanie nr identyfikacyjnego drabiny, jej charakterystyk oraz rubryki na potwierdzenie wykonania przeglądu.

Użytkowanie etykiety drabiny podestowej
Mocowanie
W pierwszej kolejności należy trwale przymocować korpus do drabiny. Nie zaleca się wykonywania w konstrukcji drabiny otworów. Mogłoby to zostać potraktowane przez wytwórcę jako naruszenie konstrukcji sprzętu i być podstawą do zakwestionowania praw gwarancyjnych.
Do mocowania etykiety zleca się użycie nieinwazyjnych metod takich jak trwała dwustronna taśma samoprzylepna lub opaski zamozaciskowe (tzw. trytki).
Identyfikacja i podstawowe informacje
Na korpusie należy wpisać identyfikator drabiny (np. numer, oznaczenie systemowe itp.), aby zapewnić jednoznaczną identyfikację sprzętu. Oznaczenie identyfikacyjne można nanieść w formie wydruku na podręcznej drukarce termotransferowej lub zwyczajnie wpisać pisakiem permanentnym.
Następnie należy na na wkładce etykiety uzupełnić podstawowe informacje o drabinie. Przede wszystkim trzeba powtórnie, tym razem na wkładce, wpisać nr identyfikacyjny, taki sam jak na korpusie. Zapewnia to jednoznaczne przypisanie wkładki do konkretnej drabiny.
Następnie należy zaznaczyć krzyżykiem lub „ptaszkiem” czy drabina będzie użytkowana profesjonalnie (do celów zawodowych, w środowisku przemysłowym) czy też nie. Na wkładce wpisujemy również nośność drabiny. Informacje tę możemy zaczerpnąć z instrukcji obsługi sprzętu. Ostatnią informacją, jaką musimy podać jest resurs kontroli, czyli co ile dni należy wykonać przegląd drabiny. Chodzi tu o przegląd okresowy w rozumieniu rozporządzenia [1].
Inspekcja
Kolejny krok to przeprowadzenie kontroli drabiny wg punktów opisanych na pierwszej stronie wkładki. Przegląd taki, przeprowadzony przed przekazaniem drabiny do użytkowania można potraktować jako kontrolę wstępną, wymaganą przez rozporządzenie [1].
Wykonanie przeglądu osoba upoważniona przez pracodawcę potwierdza na drugiej stronie wkładki wpisując datę następnej inspekcji i składając swój podpis. Jeśli do stanu sprzętu są zastrzeżenia lub uwagi nie wykluczające go z dalszego użytkowania należy je wpisać w rubryce „Uwagi”. Usterki należy usunąć. Zabronione jest użytkowanie uszkodzonego sprzętu.
W przypadku uwag mających wpływ na dalsze bezpieczne użytkowanie drabiny należy pozostawić drabinę bez wkładki z widocznym piktogramem „zakaz użytkowania”. Wkładkę wraz informacją o powodach wycofania drabiny z eksploatacji należy niezwłocznie przekazać osobie odpowiedzialnej za sprzęt. Jeśli w zakładzie o obwiązuje program Lockout Tagout należy postępować zgodnie z jego wskazaniami przed pozostaniem sprzętu.
Obowiązuje zakaz użytkowania drabiny, która nie przeszła kontroli z wynikiem pozytywnym.
Lista kontrolna może być również wykorzystywana do bieżącej kontroli drabiny przez pracowników przed pracami z jej wykorzystaniem. Jeśli jest to praktykowane nie zawadzi również zapoznać się wówczas z zasadami bezpiecznego korzystania z drabiny zawartymi na pierwszej stronie wkładki.
Jeśli drabina przeszła przegląd z wynikiem pozytywnym, wkładkę z potwierdzony wynikiem umieszcza się w korpusie. Najlepiej zrobić to tak, aby druga strona wkładki (żółta) była skierowana na zewnątrz. Wówczas jest widoczne aktualne potwierdzenie oraz wynik przeglądu drabiny.
Tak zaetykietowana drabina może być użytkowana do następnego przeglądu. Użytkownicy mogą być pewni jej bezpieczeństwa do momentu przeprowadzenia kolejnej kontroli, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Przywołane dokumenty
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 30.10.2002 r. w spr. minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. 2002, nr 191, poz. 1596 )
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej z dn. 30.09.2003 zmieniające rozporządzenie w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. 2003 nr 178 poz. 1745)