Karty Red Tag (czerwone kartki) nie wychodzą z mody. To proste rozwiązanie zaczerpnięte ze „skrzynki narzędziowej” TPM pozwala w łatwy sposób oznaczyć usterkę na maszynie.
Samokopia czy przepisywanie?
Karty w wersji samokopiującej oszczędzają czas – wypełniasz je tylko raz – kopia „robi się sama”. W przypadku kart wykonanych na zwykłym papierze pracownik musi na obu kartach wpisać dokładnie takie same informacje. To zniechęca do stosowania tego narzędzia.
Z numerem czy bez?
Umieszczenie na obu kartach tego samego unikalnego numeru pozwala na ich późniejszą identyfikację. Ma to znaczenie przy usuwaniu zaznaczonych usterek. W przypadku tworzenia zleceń pracy w systemie CMMS podanie numeru karty pozwala na jednoznaczne przypisanie zlecenia do konkretnej karty.
Pewną nowością jest oferta kart z numerem w postaci kodu kreskowego lub kodu QR. Umożliwia to przyspieszenie odczytywania numerów przy użycie skanerów.
Po co mi te kartki?
Zastosowanie kart jest różnorakie. W kanonicznej wersji TPM czerwone kartki (Red Tag) są używane w procesie doprowadzenia maszyny do stanu podstawowego i jej dalszego użytkowania do oznaczania usterek. Można je również stosować jako niezależne narzędzie do oznaczania wszelkich niezgodności na maszynie, np. wycieków sprężonego powietrza.
Wdrożenie kart Red Tag może również być impulsem do zaangażowania operatorów w czynności utrzymania.
Czyszcząc codziennie maszynę dokonują oni tak naprawdę jej inspekcji. Jeśli poprosi się ich o zaznaczanie wykrytych podczas czyszczenia drobnych usterek za pomocą czerwonych kart (Red Tag), możemy zyskać dodatkowe informacje o miejscach potencjalnych awarii i im zapobiec.
Z reguły są to drobne naprawy: dokręcenie śruby, uszczelnienie połączenia, wyczyszczenie trudno dostępnych miejsc. Potraktowanie poważnie tych zgłoszeń stwarza szansę na powstanie specyficznej więzi i zaufania pomiędzy pracownikami produkcji i utrzymania. Dzięki niej można przejść od poziomu „ja produkuję – ty naprawiasz” do wspólnej pracy nad eliminacją strat. Warunkiem zapoczątkowania takiej współpracy jest szybkie odpowiadanie na zlecenia pojawiające się na skutek użycia kart Red Tag i usuwanie usterek.
Prostota i wizualizacja
Największą zaletą samokopiujący kart Red Tag jest prostota użycia. Zaznaczenia usterki przez wypełnienie karty i jej zamocowanie w miejscu usterki może wykonać każdy operator. Nie musi mieć żadnego elektronicznego urządzenia. Wystarczy zwykły długopis.
Karty są też od razu widoczne. Nie ma konieczności sięgania do tabletu, smartfona czy laptopa.
Wyzwolić aktywność
Niektórzy powiedzą, że używanie papierowych kart w dobie tabletów i komunikacji bezprzewodowej jest trochę oldschool’owe. Czy jednak kartka papieru, którą trzeba fizycznie zawiesić czy zdjąć nie zmusza skuteczniej do działania niż ikona nieprzeczytanego maila na ekranie smartfona?